Prettig winkelen
01-02-2018

Kringloopwinkel stijgt in populariteit

 

Rond Kerst was het VPRO tv-programma ‘Het succes van de kringloopwinkel’ te zien. Het programma gaf een inkijkje in verschillende kringloopwinkels. Te zien was onder meer hoe de kringloop een opstapje kan zijn voor mensen om weer deel te kunnen nemen aan de maatschappij. Ook de populariteit van de kringloopwinkels viel op. Het roept de vraag op: hoe doet onze kringloopwinkel het eigenlijk?

 

Directeur Paul van Soelen leidt me rond. De winkel is nog niet open, maar in het magazijn is volop bedrijvigheid. Medewerkers staan dozen uit te pakken. Het magazijn is krap, overal zijn hoekjes gemaakt: voor boeken, kleding, platen, aardewerk. Op de bovenverdieping zit het kantoortje van Paul. De wind staat er direct op. Bij een flinke windvlaag voel je het gebouw bewegen. “Het is feite een grote kas waar we inzitten,” aldus Paul. Hij is directeur sinds 2015. Toen had de kringloop het moeilijk. “We zaten in de rode cijfers. Er werden veel te veel spullen in de winkel gepropt, ook van minder goede kwaliteit. Het was niet prettig winkelen.”

Dat is aangepakt. “Onze doelstelling is dat iedereen, van iemand in de bijstand tot iemand met een dikkere portemonnee hier prettig moet kunnen winkelen. Daarom hebben we de inrichting van de winkel aangepast. Een van de eerste dingen die ik heb veranderd, is het verplaatsen van de babyafdeling. Ik zag vanuit kantoor telkens zwangere vrouwen de trap opkomen. De babyafdeling is nu beneden.”

De gehele benedenverdieping is zo goed als af. Alles staat of hangt in keurige rekken. De kleding wordt netjes gepresenteerd. Schoenen hoeven niet meer uit dozen worden gehaald, maar staan keurig uitgestald. De boekenafdeling is net klaar: daar is alles gerubriceerd in nette boekenkasten. “Ook de bovenverdieping moet nog worden aangepakt. Maar daar moeten we eerst even voor sparen.”

Ceres doet het goed. De nieuwe inrichting en het vriendelijke personeel dragen daar voor een belangrijk deel aan bij. “Kringloopwinkels worden steeds meer gezien als  tweedehandswinkels. Het besef groeit dat je er mooie spullen kan vinden. Bovendien wordt duurzaamheid in onze maatschappij steeds belangrijker. Mensen vinden het zonde om spullen zomaar weg te gooien en komen het daardoor vaker naar ons brengen. Daarnaast komen mensen ook vaker zomaar even kijken of ze iets kunnen vinden. Consumenten hoeven niet meer alles nieuw te kopen. Een tweedehands boek lezen kan net zo goed.”

Net als bij de winkels in het tv-programma, helpt Ceres mensen hun draai weer te vinden in de maatschappij. “We hebben slechts een aantal betaalde krachten, de meeste mensen zijn vrijwilligers. Dat is een heel divers gezelschap: gepensioneerden, mensen met een uitkering, vluchtelingen, maar ook jongeren. Middelbare scholieren kunnen hier een maatschappelijke stage doen, evenals scholieren uit het vervolgonderwijs. Onze jongste kracht is 15 jaar, de oudste 84. We zijn geen bedrijf, mensen hoeven bij ons geen targets te halen. Ze moeten niets, dat maakt het makkelijker. De sfeer is goed, het is net een familie. Natuurlijk valt er wel eens wat voor, maar dat wordt direct uitgepraat.”

Naast duurzaamheid en het bieden van een prettige omgeving voor klant en medewerker, steunt Ceres goede doelen. Al jaren wordt geld ingezameld voor stichting AAP en KiKa. Daarnaast wordt geld ingezameld voor lokale doelen. Binnenkort wordt een moorkoppenactie gehouden voor Het Hoge Heem. Bewoners en personeel worden getrakteerd. “Hoe beter het gaat, hoe meer we dit soort dingen kunnen doen.”

 

Bron: Witte Weekblad Uithoorn, Noami Heidinga, 1 februari 2018